Jag vill ha en silkestupp

Hej!
jag har ju länge suktat efter en
Silkestupp
till mina små ulliga silkeshönor.
Absolut inte för att jag lider brist på tuppar på något vis utan för att jag inbillar mig att även de hönorna vill ha en egen tupp.
Men de är ju så små, silkeshönorna, så vilken tupp jag än väljer,
(Och då gar jag ändå en del att välja bland...)
så är tuppen ofta dubbelt så stir som silkeshönsen.

Till slut (i våras) gjorde jag ju slag i saken och köpte mig 6 silkesägg.
Som lades i äggkläckningsmaskinen.
2 av äggen blev det aldrig något med.
4 ägg kläcktes.
1 av kycklingarna som föddes var så missbildad att jag fick ta bort den.
De tre återstående kycklingarna har vuxit. Och är nu nästan vuxna.
Men ingen av dem verkar vara tupp.

Hur kan detta vara möjligt?!
Det kläcks ju ALLTID flest tuppar!
Jag har goda förhoppningar om en svart.
Som egentligen borde varit prickig... Men det hör ju inte hit.
För hen har hela tiden varit störst.
Häromdagen googlade jag.
"Hur ser jag skillnad på en silkestupp och en silkeshöna?"
"Mycket svårt att se", blev svaret. Typ.
Men när de börjar gala eller lägga ägg, då vet du.

Döm om min lycka. Och förvåning!
Igår morse började en av silkesäggen avkomma att gala.
Hest och kraxande men ändå tydligt!

Nu har JAG en silkestupp.
En liten en.
Får se om det visar sig att jag har fler...?
Men jag är glad om jag har EN.
Lider ju som sagt var inte brist på tuppar...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: