Kycklingarna

Underbara ljuvliga sommarkväll!
Visst blir man lycklig!!
 
Hela denna underbara helg har vi varit utomhus.
Vi har grillat korv vid vår alldeles egna grillplats,
haft lite mini-kalas för vår 2-åring Olle
och
MÅLAT HUSET, framför allt!
Nu är snart huset rött, istället för gult.
 
Du undrar kanske hur vi har det med våra små kycklingar?
Jag berättade ju att bröllopssviten var ordnad,
hönan hade börjat ruva,
elva ägg var uppmärkta
och beräknad kläckning var på annandagen.
Resultatet:
Inget. Hönan tröttnade. Äggen fick kastas.
Så kan det gå. Naturen styr. Bara att hänga med!
 
Min vän A hade tingat kycklingaran, som skulle kommit ur äggen.
Snopet när det inte blev några kycklingar!
Men A är handlingskraftig.
Hon fixade kycklingar på annat håll och ikväll har
jag hämtat 4 hönskycklingar från henne! (bilder kommer!)
 
Det är så kul att ha fått en hönskollega!
Jag rekomenaderar verkligen alla jag känner
att skaffa höns.
Det är verkligen mysigt!
 
God kväll!!
//Anna
 


Kommentarer
Postat av: Anton Olsson

Hej! Jag har skaffat hönor och en tupp för ca 2-3 veckor sedan och undrar varför dom bara ruvar på äggen från 19.00 vid kvällen tills jag öppnar på morgonen?

Svar: Hm...när mina hönor bestämmer sig för att ruva på sina ägg så ligger de där nästan dygnet runt... Dina hönor kanske inte har bestämt sig ännu? Ge dem iså fall lite tid. Plocka bort äggen tills du märker att de faktiskt ligger på äggen även på dagarna. Då kan du låta några ägg ligga kvar. Märk upp dess ägg med en penna, så du ser vilka ägg som är "ruväggen". Lycka till!
Kycklingmamman

2014-04-27 @ 21:46:50
Postat av: Anton Olsson

Hej igen glömde skriva att det äg lohman hönor jag har mvh anton

Svar: Det är inte alla hönsraser som ruvar och jag vet inte hur det är med Lohman... Kan det vara så att de inte ruvar utan bara använder redena som sovplats? /Anna
Kycklingmamman

2014-04-29 @ 18:43:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: