Sommarlov och nya kycklingar kläcks


Hej,
Hoppas det är bra med dig,
så här i sommarvärmen!

Nu är tiden när jag nästan inte får några ägg alls. 
Trots att jag nästan har 20 höns.
De har nog tagit en värppaus.
Tänkte jag.
Innan jag kollade in under en av mina hönor som låg i ett av redena.
Jag lyste igenom äggen. 
Plockade bort de som "var tomma"
och behöll de som det var en kyckling inuti.

Höns kan va luriga minsann...
Om jag lyfter på en höna så kan hon gömma ägg mellan sina ben!
Fråga mig inte hur de lyckas men på det viset kan hönsen dölja att de har ägg under sig.
Och så plötsligt finns där ett gäng små kycklingar!
Vissa höns blir verkligen griniga när de ruvar!
Folkilskna så de skriker så fort jag närmar mig.
Och försöker jag sticka in en hand under henne,
Så bits hon!!

Igår gjorde jag rent hos hönsen.
Då hörde jag
-pip pip pip
Och visst,
en liten kyckling hade kläckts!
Superliten är den,
Men kameran lyckas göra den större än vad den verkligen är.
Kanske kan jag få till en bättre bild framöver. 
Spännande att se om det snart kläcks fler små...

Idag fick mina stora barn 
SOMMARLOV!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: