Alla personligheter finns där

Här i mitt lilla hönshus bor inte bara höns.
Här bor personligheter.

Tänk dig en arbetsplats. Eller ett villakvarter.
Alla de personligheter som du träffar där, finns här!
Här finns Han som vill bestämma.
Han som tror att han bestämmer.
Och Han som verkligen bestämmer.
Här finns Hon som inte vill ha bråk utan hellre går undan.
Här finns Hon som tror på sig själv,
mer än hon tror på andra.
Och så ungdomarna som ställer till oreda när de egentligen bara vill hitta sig själv.
Hierarkin är tydlig.
Alla har sin plats.
Och visst är det så för oss människor också,
även fast vi inte låtsas om det?
Tänk dig ifall någon tagit din plats i lunchrummet/köket, på bussen eller liknande!
Visst blir du provocerad?
Tuppen som bestämmer har bästa platsen bredvid högsta hönset när natten kommer och alla ska sova. Längst bort från de som bestämmer 
sover de som har minst att säga till om.

Här i ett av hönshusen bor Pricken.

Som du ser har jag lagt på ett filter. 
För att göra Pricken lite snyggare, än vad han egentligen är.
Han är liten till växten, Pricken. 
Blev mobbad av de andra tupparna. För att imponera på de andra så försökte han ge sig på mig, "mattanten". 
Men jag är ju större än Pricken. Och alla som varit i kontakt med mattanter vet att det är de som bestämmer
Dessutom är jag hans hyresvärd. Vi hade en dust, Pricken och jag.
Men eftersom Pricken egentligen är väldigt osäker så vann ju jag, så klart.
(Tur det, för annars hade ju inte Pricken levt idag. Jag vill inte ha några ilskna tuppar)
Pricken fick lämna de andra tupparna och flytta in till en grupp hönor. 
Han fick en andra chans, helt enkelt.
Men hönorna ser inte Pricken som en Tupp.
Det är ganska stora damer, de flesta av dem.
Så han är väl mer som deras lilla kompis.
På sin höjd. 


Här ligger Anna-Bell.
Hon har försökt skaffa barn i flera veckor nu.
Problemet är att hon aldrig kommer få några kycklingar. För hon ligger på plastägg och golfbollar. Äggen hon själv lägger är obefruktade, eftersom hon och Pricken ju inte har den sortens förhållande....

Sorgligt?

Nu har det rörts runt i grytan, som man säger.
Nu har nämligen en ungtupp, Måns och hans gäng med unga damer flyttat in till Pricken och Anna-Bell och de andra hönsen.
Vad ska hända nu med gruppen?

Jag fick förresten en fråga:
(Iiiiiih, blir så glad när jag får frågor. Som om jag vore en expert. Vilket jag ju är. I praktiken 😜) Hur som helst. 

Hur känner jag skillnad på mina silkeshönor och silkestuppar? 
Jo. Så här. 
Vuxna silestuppar har strån på sin hätta.
Se här

Medan hönorna har en rund hätta

Mona-Mi sticker upp sitt vita huvud på den här bilden.
Ser du, den hättan är helt rund. Jämn.
Men just silkeshönsen tar längre tid på sig innan de visar vem som är tupp/höna tycker jag... Men när tupparna börjat gala, ja då vet man säkert🙂
Silkeshönsen har ju inga kammar heller. Det får silkestupparna.

Nu lutar sig expert-kycklingmamman sig tillbaka, tar av sig glasögonen och somnar.

Vi ses!☺☺☺





Kommentarer
Postat av: Så bra då har jag lärt mig lite nytt idag! Tack att du gör oss läsare lite smartare!!! Älskar dina funderingar så humoristiska😍

Så bra då har jag lärt mig lite nytt idag! Tack att du gör oss läsare lite smartare!!! Älskar dina funderingar så humoristiska😍

Svar: Tack för den fina komplimangen!☺☺
anna Gstedt

2018-10-08 @ 13:10:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: