Hur många höns får plats i värpredet?

Dvärgkochin.

En ny ras för mig.
Ganska så liten. Har fjädrar på fötterna.
Social. Och ruvar GÄRNA.

Detta visste jag INNAN jag bytte till mig en låda med avelsägg från just dvärgkochin.

Nu föll det sig så att av 9 ägg så var det bara en tupp i ETT av äggen. De andra 8 äggen visade sig bli hönor. 
Otroligt, det kläcks ju ALLTID flest tuppar!?!
Nåja, nästan alltìd.

Och nu har dvärgkochinhönorna satt igång att ruva...

Gåta:

Hur många hönor får plats i ett värpredet innan det är fullt?

 

Svar:

Fullt?! Vad gör det. Vi tränger ihop oss! Sen lägger vi oss utanför redet.

Jag kan inte ens räkna hur många de ligger i varje rede. 3? Och alla reden är fulla. De hönor som inte ligger i något värprede har lagt sig på golvet utanför. 
För nu ska ALLA höns ruva! Tydligen.
Både dvärgkochin och dvärgsilkes är riktiga ruvningshönor. Och när de ruvar läggs Inga nya ägg.

Så dessa ägg är nog de sista jag plockar in för i år.
Det får bli Icaägg resten av året.
Maranhönsen och hedemorahönsen har redan tagit vintervila.
Och det unnar jag dem.
Då kan de fixa i ordning sina fjädrar.
För efter senaste ruvningsperioden ser de inte för roliga ut.
Nej, tänker inte ens lägga upp en bild på dem. Med respekt för dem.


Alla djuren har nu fått sin frukost och fått gå ut i höstsolen.

Bara jag som ligger inomhus. 
Och ruvar jag också, på sätt och vis.
Tur att latten håller mig sällskap



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: