Silkeshöns

En dag med regn,
det passade den här familjen riktigt bra.
Perfekt när man är lite så där halvkrassliga,
att ha en dag när man bara tar det lugnt. 
Jag och båda barnen tog oss rejäl tupplur efter lunchen. Härligt och så mysigt!

Imorgon är det ju dags för morsdag! 
Jag har informerat mina barn om vad denna dag innebär.
- Handplockade blommor 
- Frukost som barnen gör åt mig, för omväxlings skull
- Egenritade teckningar 

Presenten jag önskar mig fick jag av David redan för några veckor sedan. Ett par solglasögon 😎 . Så det behöver de inte tänka på 😊

De sötaste hönsen jag har, är utan tvekan 
mina sex silkeshöns. 

Sex små damer som jag tycker ser ut som en 
korsning mellan kanin och höna...
Alice och Mona-mi är vita. Det som skiljer dem åt är att Mona-mi har en kam. Fel sorts kam, enligt experterna i Facebook - gruppen "Vi som har höns", men vad gör väl det 😊 
Det var p.g.a den där kammen som jag till en början var övertygad om att Mona-mi (Artur) var en tupp. 
Men när Artur lade sig att ruva... Så blev Artur till Mona-mi istället.

Sedan har jag två silkeshönor som är helsvarta. Dessa är så lika varandra att jag inte kan se skillnad på dem. Agnes och Anna-Bell heter de.

Sedan har jag två grå silkeshönor. Ann-Charlott
är ljusgrå. Hon är sommarhöna hos en annan familj denna sommar. Annika är mörkgrå.

Silkeshönsen vill väldigt gärna ruva på ägg. (De är i och för sig inte så nogräknade , har jag märkt. Golfbollar går oxå alldeles utmärkt att ruva...)
Jag har aldrig tidigare haft någon höna som så gärna vill bli en mamma, som just mina sex silkeshöns.

De är goda mödrar, tar väl hand om sina små.
Deras ägg är beigefärgade och mindre än övriga hönors ägg. Men så är ju också mina silkeshöns mycket mindre än mina övriga hönor.
De har inga fjädrar, utan har bara dun. De gör dem lätt smutsiga, vid sånt här väder...

På sikt kanske jag skaffar en gentleman till mina silkeshönor ... Men just för tillfället har jag nog med tuppar!


Trevlig kväll !




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag ser att du har Silkeshöns! Det har jag också! Har du möjlighet att fota dina o visa mig? Vi har lite problem att könsbestämma våra😬 En är tupp för han gal men övriga är det bara en med typisk hönfrisyr! Vi har fött upp dom själva från ägg men har inga andra att jämföra med! Vore supertacksam!

Svar: tack för din fråga!☺Har svarat i senaste blogginlägget👍.Ha det bäst!!
anna Gstedt

2018-09-23 @ 09:35:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: