Inredningen i ett hönshus

Hej!
Om du har blivit drabbad av
HÖNSFEBERN,
 så ska du titta hit!
Jag menar nu inte någon ny typ av
fågelinfluensa
utan den här nojjan att man inte kan tänka sig ett liv utan
HÖNS
 
 
Höns är underbara, underhållande, sociala och liite korkade djur.
Helt fantastiska!
För de ger inte bara dig och din familj sällskap och underhållning,
de håller dig också med
det bästa livsmedlen man kan tänka sig
och dessutom prima gödsel till din trädgård!
 
 Men någonstans måste man ju ha dem.
Och det är inte att rekommendera att du har dem inomhus!
I alla fall inte under en längre tid...
(Jag vet för jag har provat!)
 
Och enligt MIG bör ett hönshus främst vara praktiskt!
 
Vackert men opraktiskt?
Hur fint du än utformar ditt hönshus,
så kan du vara säker på att det ändå kommer bli
rejält dammigt och skitigt, en kort tid sedan dina höns flyttat in.
Då är det ju bra om det går smidigt att göra rent i hönshuset.
 
 
 
 Alla mina höns (förutom silkeshönsen, av någon anledning...) föredrar att sova på sittpinnar.
Om hönorna skulle drabbas av kvalster så kommer
dessa små blodsugande kryp att suga blod på hönsen om dagarna,
och gömma sig i hönshusets små väggspringor om nätterna.
Jag har då valt att hänga sittpinnarna i metallkedjor.
Kvalster ogillar metall (och kalk!)
Och får då svårt att ta sig från hönsen till väggen.
Sittpinnarna byter jag ut med jämna mellanrum (de gamla bränns upp).
 
 
Det är nedanför sittpinnarna som det mesta av bajset hamnar.
För att begränsa skiten lite,
så har jag placerat ett bord precis under sittpinnarna.
Då är det bara att raka bort bajset på morgonen, och golvströet, där
hönorna (och tuppen!) går och sprätter om dagarna,  håller sig rent längre.
 
För att det inte ska hamna golvströ i dricksvattnet, 
så har jag vatten i vattenautomater, som hänger i kedjor från taket.
Fodret har jag i foderautomater, som också hänger från taket.
Då kommer inte hönsen åt att bajsa i maten
och i och med att fodret hänger en bit från golvet,
så hoppas jag att inte möss och råttor når fodret.
 
 Höns håller sig rena genom att torrbada.
De badar gärna i sand, täckbark, aska eller en blandning av alltsammans.
(Våra rabatter är också en storfavorit, till min mans förtret....)
 
 
Ett värprede skall vara så pass stort att hönan kan sträcka på sig när hon ligger på ägg.
Detta värprede snickrade jag själv av spånskiva och några 45x45reglar.
Måtten är 70 (längd) x 40 (höjd i bakkant) x 35 (djup), och är ett
värprede där flera hönor kan värpa samtidigt.
Detta värprede har visat sig vara en storfavorit hos hönsen,
när det är dags att ruva kycklingar...
Även värpredet sitter på med hjälp av metallreglar,
allt för att kvalster ska ha så otrevligt det bara går när de ska förflytta sig mellan vägg och höns.
 
Men under en period så var det en höna som
käkade upp alla äggen...
En sådan höna är det bara att hacka, sa många till råd.
Jag valde istället att lura hönan istället....
 
Jag köpte ett försvinningsrede,
där äggen, så fort de lagts av hönan
försvinner ned genom ett hål i gömman under redet.
Kvaliteten på ett köperede går inte att jämföra med det som jag byggde själv...
men hönan hann i alla fall glömma bort hur gott det är med ägg,
innan värpredet gick sönder :-)
 
Det bästa -och mest praktiska- hönsredet jag ändå haft
är krubborna och vattenhinkarna som användes av hästarna som bodde i stallet!
För i dem finns inga sprickor där ev. kvalster kan göra sig i.
Och de är oslagbara ur renhållningssynpunkt!
Bara att skölja ur.
 
(Enda felet med dem, är att tuppen tycker att de kan användas till toalett....)
 
 
Vi hörs!
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: