Dagen då höken tog en av hönorna

 
 
Jag hade varit iväg och träffat kompisar över en lunch på söndagen...
Kom hem med ny energi.
Svänger in med bilen på gårdsplanen och ser att något är vilt i hönsgården. Något grått.
Det visade sig vara duvhöken.
Som blev rädd när han/hon såg mig och plötsligt inte kom ihåg hur han/hon kom in dit.
Han/ hon hinner dock flyga ut ur hönsgården innan jag hinner ur bilen.
Det regnar.
I hönsgården är det fjädrar överallt.
NEJ!!
Hur många döda?
Tuppen! Det är tuppen som blivit offret. Visst är väl fjädrarna röda?!
Springer in i hönshuset. Där finns Astrid och alla 7 kycklingarna.
Springer ut och ser tuppen och hans två damer stå och gömma sig under lekstugan.
Alma!
Springer tillbaka till hönsgården med alla fjädrar och den halvätna kroppen.
Bläää!
 
Usch. Så det kan gå. Tragiskt!
Men ändå så naturligt.
Höken äter ju varje dag.
Denna söndag blev det Alma.
Blir bara så sorgligt
att föreställa sig att hon antagligen blev ett offer för
att hon skulle skydda sin kyckling -för sån var hon!
En riktig hönsmamma!
Nu är det slut på friheten i trädgården.
För på hönsgårdens tak satt duvhöken även idag.
Inte så lite fräckt va!
Han/hon var väl hungrig igen?
 
 


Kommentarer
Postat av: Susanne U

Stackars lilla Alma 😔 ❤️

2013-11-08 @ 07:35:14
Postat av: Petra/Trollet

Åh vilken bra blogg du har, perfekt för mig som ska skaffa höns i vår!!!! Trist när de blir tagna....usch......

2014-01-02 @ 19:28:28
URL: http://trolletspyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: