Favoriter

En vecka kvar till midsommar och nu blommar det verkligen!
Pioner.

Å vad jag älskar just pioner! Och till min stora glädje verkar de trivas, de pioner som vi planterade i trädgården för ett par år sedan.

Undrar om inte just Pioner är min favoritblomma?

Jag passerar pionerna på vägen upp till hönshuset. 
I ett av redena,  där ligger min favorit bland hönorna. 

Mona-Mi. Jag skulle bli så glad om jag fick kycklingar efter just henne. Hon är så fin. Dvärgsilkeshöna.
Hon är dessutom en väldig bra mamma. Hon har mest tagit hand om andras kycklingar. Men nu ligger hon på ägg. Hoppas det är hennes egna ägg och att de är befruktade. 

Mona-Mi har fått sitt namn efter favoritkopparna, som jag använder att dricka morgonkaffet, 11-kaffet och eftermiddagskaffe ur. Jag fick ett helt gäng nya koppar i morsdagspresent😊😍

Men tillbaka till hönsen. 
Hönsen lägger ägg varannan dag ungefär men för att de ska kunna utvecklas till kycklingar så måste tuppen och hönan ha fattat tycke för varandra. 
Och jag är osäker på om tupparna som jag har nu är så älskvärda hos hönsen...

För en tid sedan hade vi dubbelt så många tuppar...
Men slagsmål och slitna hönor gjorde att vi tog bort hälften. 
Några av tupparna hann dock skaffa sig barn innan dess.
Så för tillfället har jag 2 kycklingar. En halvstor och en liten. Det var mååånga fler kycklingar från början. Men i år har jag haft otur med dem. De har blivit kalla (små kycklingar får inte bli kalla om ryggen för där finns lungorna) och dött.  Eller blivit sjuka och dött. 

Får se hur många kycklingar som kläcks om några veckor. Hoppas på ett helt gäng vita och grå små Mona-Mi-kycklingar☺

Hoppas du får en fin fredagskväll!!

















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: