Inga hönor bor så fult som mina

Hej!
Jag insåg det precis nu,
som hönsbloggare borde man ju naturligtvis
ha ett showroom.
Javisst! Ett hönshus-showroom, där det 
är vitt, smakfullt inrett, rent och där det
inte bor några hönor!
Iallfall inte när man inte ska ta ljuvliga bilder.
Då kan de ju få vara där en stund.

För tillfället har jag inget showroom.
Så istället får jag bjuda dig på den råa, bistra, oborstade sanningen.

Mina kära små höns bor varken i
ett smakfullt inrett eller vitt hönshus.
Det är faktiskt inte ens välstädat.
Stackars små varelser!
Innan du skyndar dig att kontakta jordbruksverket så vill jag bara säga att 
Mina höns har det bra.
De är friska. De har halmfyllda värpreden,
sandlåda där de kan bada sig i jord,
rent dricksvatten och alltid tillgång till mat.
Sittpinnar att sova på och tillgång till utevistelse.
Gott om utrymme.
Allt de behöver.
Men
deras hem är knappast särskilt bloggvänligt...


Och nu är det värre än någonsin.
För tack vare/ på grund av min
 ( pedantiske) make 
så bor de nu dessutom i kuvös.
Eller tält? 
Avgör själv!
Själv tycker jag ruskigt nog att det ser ut som gaskammare...
Men som tur är så verkar inte hönsen vantrivas.

Som jag sagt tidigare så dammar höns.
Det blev väldigt tydligt för mig när jag hade dem boendes inomhus...
Nu bor de i ett stall.
Men i somras fick min man David ( haha, som om jag hade fler män och va tvungen att klargöra vilken av dem jag syftar på 😂) nog.
Han tyckte nämligen att det var tråkigt att 
allt annt som vi förvarar i stallet blev täckt av damm.
Och det är ganska många saker, eftersom en del av stallet även fungerar som förråd.
 Så för att inte hönornas damm
ska sprida sig till resten av stallet
så plastade jag in hönornas boxar...


Jaja, jag vet! Inte den snyggaste lösningen.
Men det gick fort och målet uppnåddes, nu är det mindre damm i övriga stallet.
Kanske delvis beroede på att jag inte längre låter hönsen promenera fritt i stallet...

När vi ändå är här så ska jag visa dig min uppfinning.
(Som jag snott från nån annan påhittig uppfinnare....såg nämligen en bild på nätet)
Se här, 2 rör (brukar vanligtvis användas i avloppssammanhang). De sticker upp på utsidan av hönshuset.
Dem fyller jag upp med hönsmat, när vi ska åka bort över en helg.
Rören leder ned till ett kärl ur vilket hönsen kan äta. I takt med att hönsen äter så fylls matkärlet (i detta fall en uttjänt stekpanna) på med ny mat.
Smart va!😀

Och här är griffeltavlan med dagliga instruktioner till mig själv, så jag inte glömmer bort vad som ska göras 

Det var allt för idag.
Det har varit arbetsläger här hemma. 
Vilket det ofta råkar bli...
Men såå nöjda vi känner oss nu när mycket som behövt göras har blivit gjort!
Hoppas du haft en bra helg du oxå!
Vi ses!















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: