Hoppas på en Lill-Märta

God morgon, kära du.

Hur står det till?
Det är fredag (tjohooo!)
Ikväll väntas tacos här hemma.
Vad ska ni äta hemma hos dig?

Nu börjar den senaste kullens kycklingar bli stora. Så stora att det snart går att säga vilka som är tuppar och vem som är höna.
Och trots att jag egentligen skulle vilja dra ned på antalet hönor ytterligare, så hoppas jag på många hönor denna gång.

Anledningen till att jag inte vill ha så stor hönsflock är att jag saknar att inte ha samma koll på varje enskild höna, vilket jag hade till en början, när de inte var så många. Jag minns knappt vad alla har för namn längre. Det är synd. 

Anledningen till att jag, trots ovanstående, önskar flera hönor är för att detta är maranhöns. Min sista omgång, om alla visar sig vara tuppar...
Jag har nämnt tidigare att Maranhöns inte lever så länge. De har för stor kropp i förhållande till sitt hjärta.
Så av de ursprungliga 5 hönorna återstår idag bara 2. 
Och min favorit var ju Märta. 
Märta lever fortfarande men var en av de höns som jag gav bort (i ett svagt ögonblick) i somras.
Men tänk om en av Märtas kycklingar fick bli höna!! Det hoppas jag så.

Märta

Och det ser faktiskt hoppfullt ut.

Medan några av marankycklingarna börjat få röda kammar, har denna lilla inte fått det än.
Och jag hoppas så klart att det dröjer,
tills hen blir könsmogen och förhoppningsvis börjar bär på mörkbruna ägg...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: