Ingen spikrak väg mot kyckling

Undrar om detta inte är den största utmaningen hittills,

vad gäller att lyckas kläcka fram kycklingar.

Minns du att jag berättade om att 

silkeshönan som tog sig an de små kycklingarna,
ju redan låg på egna ägg?
De äggen var ju befruktade. 
Det kändes så hårt att bara kasta dem.
Så jag la dem i äggkläckningsmaskinen. 
Problemet är ju bara att jag inte vet hur länge som hönan hade legat på dem...

Det är ju sååå mycket som ska stämma för att det ska BLI en kyckling!

En massa saker som hönan på något vis har koll på. 
Medan jag måste läsa i böcker för att veta att dag 1-18 ska fuktighetsgraden i kläckmaskinen hållas på 46 %,
men från dag 19-21 ska fuktigheten vara 63%.
Och hur gör gör när jag inte vet hur många dagar som kycklingen legat där inne i ägget??
Jag chansar... 
Och vet du ?
Det är idag hålslag i ett av äggen!

Här är vårt trädgårdsland.

Hoppas att färskpotatisen är färdig till midsommarafton!
Salladen smälter i munnen, ljuvligt och så lyxigt att bara kunna hämta in från trädgården!

Vi har semester denna vecka.

Små dagsturer har vi gjort.
Bland annat till en plantmarknad. 
Det var på vippen att alla fick plats i bilen på vägen hem.
När 2 träd, 2 buskar, jordgubbsplantor och en massa blommor också skulle få rum...

En annan dag var vi till Stockholm och naturhistoriska museum.


Men så har vi så klart grejat en del hemma.

För här finns alltid saker att göra!
Djur som ska tas om hand.
Hönshus som ska städas.
Rabatter som behöver rensas.
Gräsmattor som ska klippas.
Och mycket annat.

Det gäller att även planera in pauser!

Uppe i vår fruktträdgård brukar vi grilla korv till lunch.
Går satte barnen upp tältet. Då blev pausen ännu roligare!

Ha det nu underbart bäst!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: