Från mitt hörn i soffan

Aaaa-tscho!!
-Prosit.
Här ligger jag. Nedbäddad i soffan.
Med ögonfluss och förkylning.
Lite kaffe ha jag bredvid mig.
Och en bit choklad.
Är man sjuk så är man.
Man får göra det bästa av situationen!.
David tog barnen med sig till sin syster.
Så jag har det vääääldigt
LUGNT och skönt.
Men lite ont i huvudet har jag visst också.
Bäst jag skriver det också.

Men nu, nog om mig.
För en stund iallafall.
Vi går ut till hönsen.
Där har du ju inte varit på ett tag.

Men de har det bra. Alla ... öh, 28 ?
Hjälp, jag har nog tappat räkningen!
När David frågar så säger jag att vi bara har runt 25.
Men jag tror att det är närmare 30.
Men absolut inte mer än så!
Vi drog ju ned på antalet tuppar i höstas.
Ändå har vi 5 kvar.
1 hedemoratupp.
2 marantuppar. (Jo, jag har valt att ha 2, eftersom Maranerna dör så lätt i hjärtattack...)
3 silkestuppar.

De går inte ut något nu, hönsen. De tycker nog att det är för kallt.
Och lika bäst är ju det för jag hörde att det var utegångsförbud för höns nu.
P.g.a fågelinfluensa.

Ägg har några av hönsen nu börjat att lägga. Efter en tids vinteruppehåll.
Men det är bara så mycket så att alla ägg går åt här hemma.
Så någon äggförsäljning är inte aktuellt ännu. ( Men jag hör av mig när det är aktuellt, pappa och ni andra som undrar).
"Mina" ägg är eftertraktade, ska ni veta.
jag kommer kanske bli en lokal kändis, så småningom om?
"Höns-Anna?"
"Hon med de vackra goda delikatessäggen"
Undrar vad folk kommer att kalla mig?

Förresten funderar jag på att skaffa hönor som lägger blå ägg.
Och kanske ska jag göra ett nytt försök med Ica-ägg? Och hoppas på en höna som lägger vita eller bruna ägg?

Nu har mitt kaffe kallnat.
Och chokladen är uppäten.
Ska nog tassa ut en sväng till köket.
Sedan väntar en hög med veckotidningar på mig.
Ha det bäst, du.



Kommentarer
Postat av: Sara S

Haha Höns-Anna, min pappa har tjatat så mycket om Höns-Annas ägg så nog är du känd! <3

2017-01-05 @ 18:13:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: