Nya kycklingen och om snyltgäster

Hej!
Underbara måndag är här.
Som du vet så gillar jag starter.
Nyår, höstskolsstart och måndagar.
Det känns nytt, fräscht, hoppfullt!
Dessutom råkar jag ju vara föräldraledig just måndagar och det njuter jag av i fulla muggar.

Igår gick hela familjen till sängs vid halv 8.
Ja, du läser rätt, 19.30 gick vi och lade oss att sova!! 
De som lassat ved hela dagen var trötta förstås.
Och vi som inte staplat ved... somnade visst vi också.
Kl. 6 vaknade vi. Fortfarande lite trötta men 
Vilken underbar start på veckan! Att få fylla på sömnkontot regält så där. Härligt.
Och appero på Start...
Pytteliten är den lilla kycklingen som jag berättade om igår!
Det syns inte på bilden att den är Liten men det är den.
Och hur söt som helst ju!
Men den har inga syskon. Än.
Har du något bra namnförslag? Jag har börjat ge alla höns samma namn, märker jag...

Idag var jag (efter en veckas förkylning som aldrig verkade ge med sig) fylld av energi.
Matpåfyllnadsdag
fick det bli!

En gång gjorde jag misstaget att låta David köpa hönsmaten.
Han var helt förskräkt när han kom hem med 5 säckar hönsmat som han fått betala över 1000 kronor för.
Han, liksom många andra, verkade trott att 
Höns=gratis ägg.
Vilket ju absolut inte stämmer. 
Bra djurhållning kostar!
Nu handlar jag min hönsmat själv.
Smidigast så.
Inte på det billigaste stället men ibland får man betala lite för att få det enkelt, känner jag. 

Hönsen är mitt intresse.
Davids intresse är viltfåglar.
Han älskar att sitta i köksfönstret med sin fågelbok i högsta hugg och titta på fåglarna som kommit för att gratisäta ur fågelmataren vid vår altan. 
Stackarn. 
Förstår han inte hur utnyttjad han är av våra vilda fåglar? Inte ett endaste ägg har de lämnat som tack. David  verkar glad ändå.

Nu behövde det handlas mat även åt viltfåglarna, tydligen.
"Så att de hinner lära sig att hitta hit, innan kylan kommer"
Men jösses så dyrt det blev!
Nu får vi allt hushålla med matning av vilda fåglar!
Förra vintern matade vi tydligen även mössen med viltfågelblandning och solrosfrön.
Utan att vi märkte det hade mössen gjort ett stort hål i tunnan som vi förvarade maten i.
Så nu köpte jag regäla (hoppas jag!) tunnor - i plåt- att förvara fågelmaten i 
( eller barnen...?)

Och så mat till katten och fåren.
Ja, allas matförråd fylls på idag.

Dessutom mockas fårstallet ut. 
Fåren, de har lyckats "spilla" hundratals kilo hö på golvet under vintern som var!!
Nu ska allt ut.

"Kan vi komma in snart?", ser Skrållan ut att tänka.

Jaha, det var måndagen det. Klockan är halv 7.
Bara att äta och sen borsta tänderna. En timma kvar till läggdags...?





















Kommentarer
Postat av: SARA - mamma till Max, Ebba & Milea

Klart kycklingen ska heta Sara

2018-10-08 @ 21:36:22
URL: http://sarasrum1982.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: