Elf on the shelf eller Tomtar på loftet?

Julen står för dörren.
Snön ligger som ett täcke över vår lilla gård.

Julian tar sin första pulkatur

Hönorna i stallet har börjat att värpa igen, efter sitt vinteruppehåll.
De gör alltid en värppaus, under några veckor varje år. Det var bra konstigt, att behöva köpa ägg i butik, när man blivit van vid att hämta aldeles färska från sina egna hönor.
Men nu är de som sagt igång igen! Så underbart, för de smakar ju så mycket godare än de ägg man köper. 
För att hönsen inte ska behöva frysa har jag lagt ett tjockt lager med halm på golvet. Och så har de värmelampan att kunna värma sig under.



Fåren får gå ut och in hur de vill.  De har fri tillgång till hö och så får de lite havre, som godis någon gång i veckan.


Lltid är det någon som vill va med lite extra på bild 

Kaninerna går också ut och in som de vill. Men sedan jag säkrade kaningården med putsnät håller de sig tack och lov hemma i kaningården.

Hitta kaninen! Där under granen ligger Oscar 😊🐇🐇

Vad skönt det är när det är så här lagom kallt. Tillräckligt kallt för att snön ska lugga kvar men inte så kallt att vattnet hos djuren fryser. 

Katten håller sig helst inomhus. Helst liggandes i ett av fönstren. Där elementen gör att det blir varmt och skönt.

Nu idag är maken och två av barnen på jobb och i skola. Hemma är djuren, Julian och jag. Julian är nu ett år och går för fullt! Tänk så fort ett år gått!! När vi klädde granen så skulle han vara med och lägga i kulorna i granen, tänk att han förstår det där. Fast han bara är ett år! Vår farhåga har varit att han skulle försöka att välta granen, men det har han inte gjort. Hittills.

Nytt för denna jul är den lilla tomtenisse som spionerar på barnen om dagarna och sedan rapporterar till Tomten varje natt.
Varje morgon dyker han upp på ett nytt ställe och ibland har han gjort något bus.
Det här gjorde susen för nästa dag kom faktiskt snön!
En morgon var mjölken GRÖN



Ja, som du märker så går jag upp i den här nissen till 100 procent. Jag googlade elf on the shelf och nissebus, för att få inspiration och laddade ner en app (Santa spy cam) vilken gjorde att jag stolt kunde "bevisa" att nissen verkligen finns, där bakom den röda trädörren som jag köpt från panduro.  Barnens intresse var störst i början. 
När Nissen bjöd på nissefrukost, utbrast Olle t.o.m. att detta var den lyckligaste dagen i hans liv (eh...?)

Men allteftersom mina...ehm, ursäkta- nissens idéer börjar sina litegrann...så har barnens entusiasm börjat svalna något.
Men nu är ju bara 1 vecka -knappt det!- Kvar.
Sen är det julafton och nissen behöver inte komma på fler ideer!












Kommentarer
Postat av: Anonym

Wow Anna vilken frukost han bjöd på 😊🍭🍡🍩

2018-12-18 @ 22:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: