Saker jag inte kommer sakna

Hej på dig!

Som du vet så går jag i 
väntans tider.
Jag är i det "välsignade tillståndet" av att vara gravid.
Det är idag 35 dagar kvar av min tredje (och sista!)graviditet. 
Bebisen är beräknad att anlända på Luciadagen.
Och den här tredje (och sista) graviditeten skulle jag ju verkligen    
n j u t a    av.
Så var planen.
Så blev det ju inte riktigt.
För även om jag aldrig riktigt gillat tillståndet av att vara gravid så har jag ändå upplevt mina två tidigare graviditeter som okej. 
Men den här gången är det som att min kropp skriker till mig
"DET HÄR GÖR DU INTE OM! Hör du det?!"
 
Jag gillar att göra listor.
Jag gör listor över mycket i mitt liv.
Det ger en överblick och kontroll, att ha en lista.
Och HÄR är min lista över 
5 saker som jag
INTE KOMMER ATT SAKNA
när graviditeten är över.
 
På plats nummer 5:
 
FOGLOSSNING
 
Bäckenbesvären beror ju på att bäckenet (nja, eller snarare fogarna i bäckenet) håller på att LUCKRAS UPP (ja men du hör ju. Jag är som ett rivningsobjekt, färdigt att rasa samman) för att bebisen ska kunna PRESSA sig ut. (Aj!)
Och detta kan leda till smärta i rygg, höfter m.m som i sin tur gör att jag fått svårt att lyfta tyngre saker, gå, stå och sitta.
Promenader i den härliga friska höstluften med den lågt stående solen i ansiktet, är bara att glömma. 
Istället får jag nöja mig med att vira in mig i en filt och sitta en kort stund i solen. Tills ryggen säger ifrån och jag får vanka (likt en anka) in igen.
När jag fortfarande jobbade så blev jag omsprungen i korridorerna av äldre damer och herrar som gick med rollator. 
Lååååångsamt går jag. Och endast korta sträckor.
När övriga familjen ska iväg på något (handla på köpcentret t.ex.) så får jag finna mig i att sitta kvar i bilen. Ensam.
Jag som en gång i tiden kände mig som 
SUPERWOMEN! Känner mig istället som 
En riktig tant. Åldring. Krympling. 
Medlidande lyser ur mina medmänniskors ögon när de lägger huvudet på sned och frågar
"Hur är det egentligen?"
Ingen beundran där inte.
 
 
 
 
 
 

På plats nummer 4:

HUMÖRSVÄNGNINGAR 
 
Från salig lycka djupdyker jag i oändlig sorg.
När någon empatisk människa lägger sitt omtänksamma huvud på sned och med mild röst frågar 
"Hur är det egentligen?"
Så rasar min värld och alla ventiler öppnas!
Jag som vanligtvis är drottning över mina känslor, lugn och sansad, bryter samman.
Och den empatiska människan får minsann veta hur otroligt synd det är om mig.
"Men du är ju inte sjuk. Det här är ju övergående", säger min mamma.
"Ja, men tänkt om bebisen dööör", snyftar jag. 
"Det är bara att bita ihop!", slår min syster fast.
Så det gör jag. Gärna omkring en bulle eller något annat gott.
 
 

På plats nummer 3:

 
MAGEN
 
"Så fiiin mage du har!"
Jo, jag har faktiskt fått många komplimanger för min mage.
Det får jag aldrig annars, när jag inte är gravid. Så det är ju trevligt, om än lite ovant.
Men den här magen gör att jag inte kommer i något.
Jackan (den största jag äger) går inte längre att knäppa. Till och med gravidbyxorna har börjat kännas tighta.
Inget plagg känns behagligt.
Jo, ett. Davids kalsonger. Inga trosor i världen är lika sköna som ett par boxerkallingar för män.
Kvinnor där ute, VI ÄR LURADE!!
MAGEN gör även att det inte går att sova skönt på nätterna. Jag som somnar bäst liggandes på mage... Nu är det som att vända med en finlandsfärja när jag ska byta sida i sängen.
"Åååå-hej!"
I natt sov jag dock på ett glidlakan ( lånat från jobbet). Då gick det liiite bättre.
MAGEN är också ivägen när jag ska krama maken eller barnen, sätta på mig strumpor eller skor, ta upp något jag tappat från golvet...listan kan göras lång!
Den är i vägen helt enkelt. Jag kan ju inte ens möta någon i en dörröppning utan att  jag och den någon som jag möter, fastnar i den trånga passagen. Dessutom är magen TUNG. Föredrar till och med den sladdriga degmage som jag kommer att ha sedan bebisen lämnat sitt nuvarande tillhåll.
 

På plats 2:

 
TOABESÖKEN
 
Jag blir AKUT kissnödig.
Jag håller på att kissa på mig.
För NÅGON har fått in en perfekt spark rakt på min urinblåsa.
Med stor ansträngning och möda lyckas jag baxa mig upp ur soffan (det är mest här jag håller till), med små anksteg vankar jag i min snabbaste slow-motion gång mot toaletten.
Med en duns slår jag mig ned. 
Oj oj oj, det var i sista sekunden!
Typ 3 droppar hamnar i toaletten.
Varför allt detta besvär, helt i onödan?! Igen!!
Man kanske skulle överväga blöja?
(Bild överflödig här. Tror du förstår ändå)
 
Och på första plats över saker som jag inte kommer att sakna med att vara gravid kommer...
 
Plats 1:
 
HALSBRÄNNA OCH SURA UPPSTÖTNINGAR
 
Usch, bara ordet!
Men jag fattade inte ens vad detta var, innan jag blev gravid och kände detta tryck över bröstet. Det är verkligen vidrigt. Jag knaprar tappert på mina Novalucol men inte ens de verkar hjälpa.
 
 
 

Högt läge med huvudet. 

Äter inga starka maträtter.
Undviker kaffe och fet mat.
Ändå.
Men om 35 dagar så hoppas jag att jag aldrig mer behöver vara med om detta igen.
 
Det var min lista. Jag har varit tvungen att begränsa mig, För att detta inlägg inte skulle bli alltför långt. Det finns alltså fler saker (många!) som jag inte kommer att sakna (t.ex. att mina fötter och händer är så varma hela tiden att vi kunnat stänga av värmen i sovrummet. Verkar som att JAG räcker som värmekälla... Fast å andra sidan ger ju det positiva miljöaspekter)
 
 Såklart finns det ÄVEN POSITIVA 
saker med att vara gravid. Jag är ju i grund och botten en positiv person  (var det en gång i tiden åtminstone...)
Så min positiva lista över dessa kommer oxå,
Jag lovar dock inte när...
Beror nog på humöret.
 
Hoppas nu att du får en stååålande dag.
Varför inte ta en rask lunchpromenad i din snygga jacka, som jag antar att du knäpper, eftersom det är kallt ute?
 
Jag har börjat läsa en bok om 
Träning för nyblivna mammor.
Ser fram emot att ta promenader och träna igång kroppen så småning om.
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: