Så bor kaninerna

Hej!

Efter en olidlig natt och en morgon med förvärkar,
så tröstar jag mig med 
Geisha-chokladen som jag tänkte packa ned i BB-väskan.
Men nu har jag gått nog.
Behöver frisk luft.

Det bästa (en av de bästa sakerna iaf)
med att bo här, är att det nästan aldrig blir långtråkigt.
Ute finns alla djuren att pyssla med, så aldrig är man ensam heller.

Så jag vankar ut till kaninerna ett slag.
Tänkte passa på att visa dig hur de bor.
Denna vid var från början snickarbod.
När vi flyttade till gården blev den 
"Krukförråd". 
När jag blev med höns så inleddes boden till hönshus.
Och nu är det alltså Kaninhus.

Kaninerna själva är visst ute i sin trädgård. 

Ja, så då passar jag på att visa er runt.

Där borta, på bordet, äter och dricker de.

De får pellets på kvällen.
Grönsaker under dagen.

Och här äter de hö.

Mycket hö går åt, märker vi.
Så Emil har fyllt på rejält.
Direkt under höhäcken står toaletten.
Kaniner bajsar gärna samtidigt som de äter (hm..Ja, alla har vi olika vanor)
Och nu har vi märkt att allt kiss och nästan allt bajs faktiskt hamnar just i toaletten (kattlådan). 
Smidigt när det ska städas!

Två sovrum har de.

Jag vet faktiskt inte vilken de föredrar...
Har sett dem gå in i båda.
Båda är fyllda med halm, behövs ju nu när det blivit kallare. Huset de har är ju isolerat men ouppvärmt.

Och här är altandörren, så att säga.

Som leder ut till trädgården.
Jag hoppas att ev. rovdjur som mot förmodan tar sig in i "trädgården" (hönsgården) inte kan ta sig in i hönshuset... nej, kaninhuset menar jag.
Upp till entrén kommer en nämligen enbart via en ramp.
Kaninerna går upp och ned på rampen utan problem nu. De var dock lite skeptiska till en början.

Ja, och här sitter de, som du ser. 

Kanina och Oskar.
I lä av deras gårdshus.
Även det lilla huset är fyllt med halm.
Kaninerna själva har även grävt sig ett par gångar, in under kaninhuset. 

Jag passar på att hänga upp en ljusslinga i taket hos dem. Mörkret kommer ju så tidigt på eftermiddagarna.


Hoppas nu att du får en fin dag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: