Nya liv på gården. Igen. Och om varför jag fyller min bh med fjäderfä...

Visst är det VACKERT nu!

Och tänk att jag blir 
ÖVERRASKAD över detta VARJE ÅR?!

I den här hagen går våra 8 får.


Lyckades fånga nästan alla 5 lammen på bild. Bara Pippi som gömmer sig i fårhuset.

Nu finns de två bagglammen till salu.
Skulle ju gärna behålla alla 5.
Men baggarna får inte gå tillsammans med de övriga.
Och då krävs fler hagar m.m.
Så jag håller tummarna för att de båda
ska finna bra hem. 
Med sina egna tackor.

Och så har kycklingarna kläckts!

5 hedemorakycklingar blev det.

Bara 1 av de 6 Maranäggen kläcktes.
Hade ju hoppats att kunna utöka min maranflock. Men jag får göra nytt försök. 
Det ser ut att vara en tuppkyckling, nämligen, marankycklingen som kläcktes.
Har en marankyckling en ljus fläck i nacken, då är det en tupp.

Och hur mysigt det än är att ha kycklingarna inomhus. Kunna gå och gosa med dem hur ofta som helst. Så har kycklingar med en riktig hönsmamma, allra bäst.
Så nu har jag fyllt bh:n med kycklingar och sprungit ut med alla 6 till en av silkeshönorna, som legat på ägg.
Sån tur för kycklingarna!
Äggen som låg under hönan har jag lagt i äggkläckningsmaskinen. 

Ha nu en fortsatt fin helg!

Hela familjen kom just hem från 35-årsfirande.
Så trevligt att barnen nästan lät oss åka hem utan dem. 
Nu ska vi ha Lördagsmys.
Hur ser dina helgplaner ut? 
Vore kul att veta. ☺

Så här stora är Dvärgkochinkycklingarna.

Fast de håller sig fortfarande intill sig  mamma, fostermamman Mona Mi.

Undrar du förresten varför jag lägger kycklingarna i min bh?
Har du egna kycklingar så vet du.
Men alla ni som läser kanske inte har?
Jo, kycklingar är väldigt känsliga mot kyla.
Deras lungor sitter på ryggen. Så värmen måste komma uppifrån.
Så för att de i inte ska frysa när jag bär ut dem, så lägger jag dem i bh: n. Varmt och gott. 

Ha det!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: