Tråkigaste med att ha höns?

Du vet ju att jag gillar livet med hönor.

Jag känner mig så rik när jag kan 
promenera ut till hönshuset och
fylla korgen med färska ägg.
Och jag tycker att det är så mysigt
när jag kan placera mig på pallen,
som står där inne i hönshuset.
Att bara sitta där stilla,
lyssna till hönsen nöjda kacklande 
och betrakta dem när de sprätter runt 
i golvströet. 
-Det är som meditation. Verkligen avstressande!
Bara jag och hönsen.
Att se på hur de samspelar med varandra,
nästan på samma sätt som vi människor
gör när vi befinner oss i en grupp.
Det är underhållning för mig, bättre än vilken dokusåpa som helst.
(För Mandelmans gård räknas ju inte till dokusåpa, eller hur?!)
När sen kycklingarna börjar kläckas framåt våren,
då går jag med liv och lust in i rollen som
både barnmorska och mormor.
Finns det något gulligare än ulliga fluffiga
små kycklingar?!

Havre är kastad. Nu gäller det att hitta minsta korn!
Ungtuppen som inte får vara med sitter på pinnen och betraktar flocken på håll
Vilken rikedom!

Men en dag när jag öppnar dörren till hönshuset.

Då går det inte att undvika längre.
Odören av ammoniak!
Och då vet man att nu går det inte att undvika en dag till.
Hönshusstädningen. 
Men det är nog det tråkigaste som finns 
i livet med hönor.
-okej, tuppslakt en är nog liiite tråkigare.
Men den går åtminstone fort.
Att städa ett hönshus känns som ett evighetsgöra!
Först ut med all strö.
Hink för Hink. För Hink. 
Fylls och kångkas iväg med och töms
på gödselstaclen.
Och mååånga hinkar blir det.
Det optimala skulle vara att ha en traktor.
Med en stooor lastare (skopa) och sedan köra in i hönshuset och tömma allt golvströ i skopan.
Men jag har ingen traktor.
Och hönshuset dörr är för liten. 
Så istället går jag med en hink och en spade.

Men sen när allt är klart.
Då är lyckan stor!
Hönsen älskar det och jag är svettig och trött.
Men lättad.

Populär sysselsättning för hönsen. Jag hände upp äpplena i taket, så att de dinglade några dm över golvet. Mumsigt, tyckte hönsen!
Om tre veckor... Mona Mi har lagt sig att ruva

Det var allt för idag.

Hoppas du får en underbar tisdag!
Vi hörs. 
Och då ska jag berätta om hur det gått med mitt nyårslöfte.
Vare sig du vill eller inte 😘
Anna



Kommentarer
Postat av: Anonym

Ta skottkärran nästa ggn 🤓

Svar: Tror den har punktering...Och blir aldrig av att den lagas. Ger mer motion utan den 😉
Kycklingmamman

2017-02-04 @ 18:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: