Vinner jag?

Hej Du ☺

Jag har aldrig varit något för spel. 
Jo, sällskapsspel kanske. 
Men inte några spel där jag riskerar att förlora något av värde.
Ren heder räknas inte 😉
Triss, poker eller enarmade banditer håller jag mig ifrån.
Jag köper inte lotter, spelar inte på hästar, inte ens chokladhjul snurrar jag på...
Men
Jag köper avelsägg.
Och det är väl ändå en sorts lotteri!
 

Jag ska hitta rätt säljare. En seriös säljare som säljer ägg av god kvalitet.
(Hur bedömer man det när man inte träffar säljaren? Inte besökt hens gård och bara ser djuren på fotografi??)
En säljare som har ägg av rätt ras att sälja.
Äggen måste vara befruktade.
Och att de verkligen är det, vet man ju inte säkert förrän man knäcker dem
(och då är de ju värdelösa ur ren avelssynpunkt..).
Eller låter dem bli varma under ca en vecka och därefter genomlyser dem med en lampa.
Men innan jag kan göra det måste äggen fraktas.
Via post. Om man inte har turen att ha uppfödaren inom räckhåll.
Och sådan tur har man ju sällan...
Och då måste de vara rätt förpackade. Ja, för annars går  ju äggen sönder under transporten.
Det finns de säljare som är bra på att packa. Sen finns det säljare som är mindre bra på det.
Sen finns det brevbärare som är mer, eller mindre, rädd om den post som ska hanteras ...
 
När  (OM!?!) äggen kommer fram (hela) till mig så ska de ruvas och så småningom kläckas.
Att låta någon av hönorna göra det jobbet, riskerar jag INTE!
Ett ägg som jag betalat 48 kronor för lämnar jag inte åt en höna som eventuellt tröttnar efter någon vecka...
Så in i kläckmaskinen med äggen. Kläckmaskinen ska då hålla rätt temperatur och rätt fuktighetsgrad.
*Pust*
 
 
Är inte detta lotteri och spänning, så vet inte jag!
Men nu är äggen beställda i alla fall. Och betalda.
Och postade (tror jag åtminstone).
Nu väntar jag på leverans.
 
Kanske kanske blir det kycklingar här om några veckor?
Men det återstår ju att se.
Vinst? Eller förlust?
 
Ha det bäst, rara du!
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: