Att utforma sitt hönshus

Å, jag kom helt av mig med bloggandet.
Jag har snart haft en veckas Semester!!... och jag har lixom haft fullt upp.
Så så härligt att vara hemma och pyssla med allt som till vardags inte riktigt hinns med...
Så blogginlägget ni läser nu har jag nog småduttat med i snart en vecka, hihi!

Det är populärt att skaffa höns.
Fler och fler inser hur roligt det är med egna hönor som man kan plocka egna ägg från.
Hur lättskötta de är att sköta och hur underhållande det är att betrakta en flock med hönor som går på upptäcksfärd i trädgården.


Jag tillägnar er nya hönsägare detta inlägg!
Välkommen in i "klubben"!
Innan du skaffar dina höns (eller kycklingar)
-se till att hönshuset står klart!
Motivationen är aldrig så hög som innan hönsen kommer 😊
När hönsen sedan är på plats är det så kul att bara få njuta av all den gruppdynamik som en hönsflock innehåller.

Jag läste på en del innan jag började bygga mina hönshus.
Jag tog fasta på att det skulle vara lätt att göra rent.
Kvalster och ohyra gillar springor.
Och eftersom jag ogillar kvalster och ohyra så försökte jag få till så få springor som möjligt.

Plåt har jag på väggarna i lilla hönshuset.
Närmare bestämt ett gammalt plåttak.
Lätt att spola rent och ogillas av ohyran. 

På golvet är det betong.
Så var det och så fick det förbli.
Våtrumsmatta har jag hört kan va bra lösning också,
men någon sådan hade jag ingen till övers.

I stallet sitter skivor på väggarna. 
Formplyfa, tror jag det heter?
Jag har försökt spakla igen springorna.
Sen målat med utomhusfärg.
Det var vad jag hade till övers, sånt jag inte skulle använda till annat.
Jag har faktiskt köpt väldigt lite nytt.
Utgått från vad jag redan har.
Våtrumsfärg ska annars vara bra.


All inredning bör vara lös, så att den går att ta ut vid rengöring. Ställ all inredning i solen, så dör det som inte ska finnas kvar, hehe. 

Värpreden. 
När en av hönorna började äta upp äggen,
så köpte jag ett så kallat försvinningsrede.
Dyrt och många springor, tyvärr.
Men det funkar just för äggätande hönor.
Plasthinkar tycker jag dock är mycket lättare att hålla rena.
Kartonger funkar också som reden. De är ju isåfall bara att bränna upp sedan, när de är smutsiga.

Här ligger Dolly. Hon spenderar nästan all sin tid liggandes platt på äggen. Det var ju inte meningen att det skulle bli fler kycklingar denna sommar. Men Dolly var envis. Så snart piper det väl inifrån hönshuset igen...

Nu ska jag njuta en stund av min bok.
 Och lite choklad.
Hoppas du också får en fin kväll och en underbar midsommar!! 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: