Länge leve vintermörkret!


God kväll, kära du!

Ja, visst är det underbart och alldeles ljuvligt
-Vintermörkret?!

Som erbjuder den välbehövliga vintervilan!
Ingen gräsmatta som behöver klippas och inga rabatter som måste rensas. Tänk så mycket tid jag sparar.
Tid som jag kan lägga på absolut ingenting, om jag vill!
Nej, nu är det alldeles tillåtet att åka direkt hem från jobbet och krypa i de där mjuka varma goa lite slitna myskläderna och sen krypa ner i soffan under en skön filt. 
Jag plöjer bok efter bok om kvällarna.
Romaner...
Tiiidigt somnar jag, för sovrummet är alldeles mörkt och svalt. Och tyst. Inte en endaste mygga så långt ögat når. 
Inga grillade brända köttbitar måste ätas var eviga kväll. Nej, nu är det semlor med Kaffe och lyxig choklad som gäller! Och detta får ätas i massor, för lite extra hull behövs faktiskt om vintern. 

Träna kan göras med måtta, om jag vill, 
för än är det ju långt kvar till beach-säsongen.
Aldrig är jag så mån om att smörja in min hud med välgörande krämer som nu. 
Men att raka benen är inte fullt lika viktigt. Det gäller att hålla sig varm och då kan en värmande extra päls absolut inte skada.

Och hönsen som i somras saknade fjädrar
-Doris till exempel,  som du ser högst upp
(hon var alldeles skallig för några månader sedan!)
blir vackrare än någonsin nu när all energi kan läggas på nya fjädrar, istället för ägg.

tack du underbara mörka årstid!
Tur att du är så lång.

Ha det bäst!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: