Dag 21

Jiphiiiii! !
Det är hålslag i två av äggen.
Detta ser jag när vi vaknar på morgonen.
Det är hålslag i Ica-ägget och i ett av hedemoraäggen! 

Och min mormor som inte trodde mig
när jag berättade att ett ägg jag köpt från Ica skulle kunna bli en kyckling.
Vad snopen hon ska bli nu...
Det är helt fantastiskt.
Två kycklingar på väg!!

Jag ska just till att ringa till
Ica Maxi och berätta...(min man jobbar där)
Men då ser jag det.

Kläckmaskinen har gått sönder under natten.
Pumpen pumpar inte längre in vatten.
Fuktigheten har sjunkit med 13%.
KRIS! KATASTROF! 
Nu torkar kycklingarna fast i äggen där inne.
Panik!
Vad ska jag göra?!

Jo, jag hämtar en spruta.
Du vet en sån där som man använder för att ge barnen penicillin. 
Och så sprutar jag in en skvätt vatten i maskinen.
Med ungefär ett par timmars mellanrum. 
Jag skulle ju inte ens varit hemma idag.
Emil skulle varit hos morfar,så jag kunde jobba idag.
Men morfar fick förhinder.
Så därför kunde jag spruta in ca 2 ml vatten i äggkläckningsmaskinen sisådär varannan timme.
Men inget hände.
Förrän flera timmar senare
då en liten liten grå silkeskyckling tittade ut!
(Grå?! -Den skulle ju vara prickig!!)
Lycka!!!
Och för en gångs skull önskar jag att det är en TUPP!
Men den är ensam.
Den tittar på mig genom plasten.
Stackarn!
Så när hen torkat någorlunda
så plockar jag ut hen.
Stoppar in honom under tröjan.
Viktigt att han inte fryser (vi kallar honom Knorrhane. Har ju hunnit se en del på Saltkråkan de senaste dagarna, hihi)...

Och döm om min förvåning
när Ica-kycklingen  kläcks sent på eftermiddagen! 



Jag bäddar åt dem i en kartong.
De sover under värmetaket.
Med en nalle hos sig.
Istället för en mamma.
Det är faktiskt skillnad på hur mycket de "skriker", beroende på om de får ha ett gosedjur hos sig eller inte.


Nu ska jag sova.
En stund.
Men om någon timme ska jag upp.
För att spruta in lite vatten i kläckmaskinen. 
Kanske kanske kläcks några fler ägg då.
Och jag hör hur det piper där innefrån 
Hoppas att de kläcks under natten.
För imorgon ska jag jobba...
Go natt!


Kommentarer
Postat av: Nettan

Vad spännande! Ser fram emot uppdatering av bloggen imorgon! 😊🐣

2016-04-21 @ 23:02:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: