Hur du bygger ett litet hönshus

Hur du bygger ett litet hönshus 
-alldeles gratis!

Jag har tittat på mindre hönshus, som kan användas sommartid. Det ska vara så pass litet att jag enkelt kan flytta runt det på tomten, så att hönsen har friskt gräs hela tiden.

För endast (?) 3000 kronor blir detta näpna lilla hus ditt (eller snarare dina hönors)!

I ett sånt här hönshus får det väl plats en sisådär 3-4 hönor...
Med ca 30 höns går det alltså åt... 10 hönshus.
Så för en sådär 30 000 kronor har jag alltså fixa fräscht grönt gräs och egna stugor till alla mina höns...
Hm, något tveksam 😕 blir jag dock.

Vi har en del byggvirke liggandes...
Som blivit över. 
Varför inte testa att bygga sig ett eget litet hönshus?

Stommen görs av 45x45 reglar.


Nu ska den bara kläs in i panel...

Dörröppning på långsidan. Ett fönster på kortsidan (för ventilation och ljusinsläpp )

På insidan av fönstret fäster jag ett finmaskigt nät.

Nätet fäster jag med hjälp av häftpistol 

På den andra kortsidan gör jag en lucka. Här innanför har jag tänkt att värpredet ska finnas, och det måste ju va enkelt att hämta ägg 😊

Med en hake kan jag se till att ägg-luckan hålls ordentligt stängd.

Och så tak...
Vi har plåt liggandes, sen vi la om taket på boningshuset.

På undersidan av takplåten fäster jag reglar. Dels hålls två takplåten ihop och dels blir det lite tyngd åt taket.

För att enkelt kunna rengöra hönshuset vill jag att det ska gå att ta bort taket. Taket får därför inte vara fastskruvat i själva huskonstruktionen.
Men det får ju inte heller ramla av, eller blåsa bort...

Så, nu ligger taket (löst) på plats. På något sätt ska jag fästa taket i huset, med karbinhake kanske...?

Så här långt kom jag på en dag, innan huvudvärken blev alltför övermäktig ...


Mycket återstår, men till midsommar kanske mina silkeshöns kan flytta in. 

För två år sedan byggde jag ett annat sommarhus. Det huset är 
Fullständigt oflyttbart. Alldeles för tungt!


Och helt färdigt är det inte heller... Men det kanske blir det, denna sommar ?
Sedan återstår ju bara ytterligare 8 hus... 😜







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: