Att bygga sig ett hönshus

Hej du,
 
Mig drabbade den stora HÖNSFEBERN mig
just i mars månad.
Eller njaee...det var nog en månad tidigare kanske.
Det var i februari som jag i födelsedagspresent fick
HÖNSBOKEN,
som jag läste från pärm till pärm.
Men det var i mars månad som jag en dag
packade in barnen i bilen och tog och köpte mig
mina första tio kycklingar.
Och till en början
när de bara är några dagar gamla,
så går det ju alldeles utmärkt att ha dem i en kartong
 
Men ganska snart växer de ur den kartongen.
Men det är ju bara sååå mysigt att ha dem inomhus.
Så då ersätter du kanske kartongen av en större plastback,
med kompostgaller runt om.
Men snart inser du att även den börjar bli för liten.
Så då bygger du ut ditt hemmabygge plastbacken med 
ytterligare två plastbackar
och snart inser du att kycklingarna håller på att ta över hela huset...
Och då inser du att du nog behöver ett hönshus åt dina kycklingar!
 
 
Har du en bod, som du kan tänka dig att tömma på diverse bråte, så går det bra.
Men en lekstuga fungerar också fint som hönshus
(när barnen tröttnat på lekstugan)...
Höns klarar kallgrader, men hönshuset bör ändå hålla några plusgrader,
då fryser inte vattnet heller.
Jag har isolerade hönshus åt mina höns, men inga element.
För att ge hönorna
chansen att värma sig, och för att hindra deras dricksvatten från att frysa,
 så har jag värmelampor i hönshusen, vintertid.
 
I början lade jag ner stor tid och möda på att få det
fiiint
i hönshuset.
Och visst är det mycket roligt att
 spendera sin tid i ett vackert hönshus!
 
 
Vår gård heter Änglagård, därför döpte jag
 hönsgården till Ägglagård
 
 
 
 
 
Men nu uppskattar jag mer att mina hönshus är praktiska!
 
 
 
All inredning i mina hönshus
är utbytbar,
tvättbar
och löstagbar.
 
Underlättar städning och renhållning!
 
Fortsättning följer... :-)
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: