Livstecken, dumma höns och barnamöderskan

Heej!
Här kommer ett livstecken, från lilla mig!
Underbara sommaren har anlänt sedan vi senast sågs,
visst är det heeelt underbart!
 

Jag tycker det är fantastiskt med alla äppelträd som blommar nu.
Lagom till Emils födelsedag är det så mycket äpplen att man både kan göra
äppelmos, äppelpaj och äppelmust.
Om man vill och har tid till det....
 
Ibland sägs det att höns är DUMMA.
Ibland är jag väldigt böjd att hålla med.
Höns ÄR faktiskt inte särskilt SMARTA.
Att va smart är helt enkelt inte deras grej.
 
Men...
För några veckor sedan lade sig Beatrice att ruva. Igen.

VA mysigt med små kycklingar, tänkte jag. Igen.
Fast efter någon vecka tröttnade Beatrice på att ligga där i värpredet på äggen. Igen.
(Jag kan i och för sig förstå henne...)
Men DÅ var hon smart!
För då fick hon BERTA att ta över.
Så Beatrice hoppade ner från redet,
övergav äggen
och gick till gottehögen (=gödselhögen!) stället
tillsammans med övriga flocken.
Och kvar blev Berta.
 
Men för några dagar sedan så upptäckte jag något.
De tio äggen var plötsligt bara åtta stycken.
Dagen därpå var det bara 7...
Och när jag stod i hönsgården en morgon fick jag se varför.
Beatrice passade på att hoppa upp i redet. Och när Berta var nere på golvet och åt
så passade Beatrice på att ÄTA UPP äggen!
Bläää!!!
 

Nu har jag i allfall räddat de ägg som blev kvar, samt den ruvande Berta.
De har fått en egen vrå dit ingen barnamörderska kan nå.
Där fick du, Beatrice!
 
//Anna
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: