Äggstanning

Kan DU gissa vad detta är för något ??
Nej, det brukar inte vara på köksgolvet,
utan det sitter på väggen inne i
hönshuset.
Kan du gissa vad det ska användas till?
-Just precis, ett VÄRPREDE!
Det ska alltså läggas ägg däri!
 
 
 
Här på gården är det nästintill
ÄGGSTANNING
Inga ägg läggs längre.
Varför undrade jag, så klart.
Äggtjuven Beatrice som käkar upp alla ägg?

Eller skator??
De är riktiga äggtjuvar, om de bara får tillfälle...
 
Jag gjorde i alla fall slag i saken och köpte ett värprede.
Ett värprede med försvinningsfack!
När hönan lagt ett ägg i värpredet så försvinner ägget ner, genom
ett hål och hamnar i lådan under redet.
Utom räckhåll för äggtjuvar.
För även om höns är gulliga och väldigt trevliga husdjur
så är ju de dagsfärska
äggen
faktiskt en av anledningarna till att man vill ha just
höns!
 
Målade det nyinköpta värpredet,
gjorde vi också,
barnen och jag.
I "Tuggummirosa"!
Vi hänger upp det i hönsgården,
på samma plats som det
alltid
hängt ett (rosa) värprede.
 
Och vad händer?
 
Hönsen har inte en
aaaaaning om vart de ska lägga sina ägg!
 
Så nu har jag hittat 3 ägg på golvet i hönshuset, och två ägg i hönsgården.
Lite slarvigt, så där.
Gaaah!
 
Ha det bäst, hörru!
 
  
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: